Hyödynnä hankintalain muutokset - näin onnistut myynnissä julkiselle sektorille

 

Suomen julkisen sektorin vuosittaiset hankinnat ovat arvoltaan yli 30 miljardia euroa. Ne ovat myös kasvamassa ja laajenemassa uusille toimialoille. Lisäksi uuden hankintain lukuisat muutokset parantavat erityisesti pk-yritysten asemaa kilpailutuksissa. Siksi viimeistään nyt kannattaa ottaa oma osansa tästä kakusta.

Yrityksen pitää tuntea hankintalain perusperiaatteet, mutta se ei yksistään riitä menestykseen. Lisäksi tarvitaan määrätietoista ja suunnitelmallista myyntityötä. Jos ensimmäinen havahtuminen tapahtuu silloin, kun tarjouspyyntö julkaistaan, ollaan usein jo auttamattomasti myöhässä.

Mutta kuten "normaalissa" kaupankäynnissäkin, myös julkisten hankintojen markkinoilla proaktiivisuus yleensä palkitaan. On paljon asioita, joihin yritys voi vaikuttaa myynnin ja markkinoinnin keinoin - kunhan se huomioi markkinoiden erityspiirteet. Haasteita tuovat mm. kilpailutusaikataulujen rajoitukset aktiviteettien ajoitukseen, asiakaskunnan monimuotoisuus ja -portaisuus sekä erityistä tarkkuutta vaativa tarjousprosessi.

Kurssilla julkisiin hankintoihin paneudutaan nimenomaan yrityksen näkökulmasta. Siinä käydään lävitse uuden hankintalain asettamia rajoituksia ja tuomia mahdollisuuksia. Se kannustaa yrityksiä ottamaan entistä aktiivisemman roolin ja antaa työkaluja julkisilla markkinoilla menestymiseen. Kurssi soveltuu sekä markkinoilla jo toimiville että sinne vasta aikoville yrityksille.

Aika: 9.2.2017 klo 9.00-16.00
Paikka: Rantakartano, Isojoenrannantie 58, 28240 Pori

Kurssin sisältö:

  1. Pystytkö hyödyntämään julkisten hankintojen myyntipotentiaalin?
    • julkisten hankintojen hyvät ja huonot puolet yrityksen kannalta
    • mahdollistavatko yrityksesi resurssit menestymisen julkisilla markkinoilla  
    • onko tuotteellasi riittävästi kilpailuetua voittaaksesi
       
  2. Mitä rajoituksia ja mahdollisuuksia uusi hankintalaki tuo yrityksille?
    • uuden hankintalain keskeiset elementit
    • hankintakäytäntöjen erot yrityksen kannalta
    • yrityksen toimintamahdollisuudet hankintaprosessin eri vaiheissa
       
  3. Miksi proaktiivisuus kannattaa myös julkisille asiakkaille myynnissä?
    • monimuotoinen asiakaskunta ja sen haltuunotto 
    • aktiivinen myyntityö lisää menestysmahdollisuuksiasi
    • näin rakennat julkisilla markkinoilla menestyvän myyntiorganisaation 
       
  4. Miten laadit voittavan tarjouksen?
    • miten vaikutat tarjouspyynnön sisältöön
    • tarjouksen laadinta - tiedettä ja taidetta
    • toimintavaihtoehdot kilpailutuksen ratkettua    

Kouluttaja: 
Johtava yritysasiantuntija Harri Koskinen, KTMLiikkeenjohdon Asiantuntijakeskus. Harrilla on kahdenkymmenen vuoden ja satojen voitettujen kilpailutusten kokemus julkisista hankinnoista, ja hän tukee nykyisessä asiantuntijaroolissaan yrityksiä menestymään ko. markkinoilla. 

Osallistumismaksu:
Kauppakamarin jäsenille hinta on 350 € + alv 24 %, muille 450 € + alv 24 %. Hinta sisältää lounaan ja kahvitarjoilun.

Ilmoittautuminen:Ilmoittautua voit tästä linkistä 3.2.2016 mennessä.

Peruutusehdot:
Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.

Tulostettava esite (PDF-dokumentti, 312 kt)
 


Palvelut


Jäsenlehti

Lue uusin Kauppakamarilehti verkossa.

Haluatko ilmoituksesi jäsenlehteen tai vinkata juttuideasta? 
Ole yhteydessä toimitukseen!

Samu Vahteristo
Puh. 02 823 4522 
samu@jabadabaduu.fi 

 

KAUPPAKAMARI


Sinkokatu 11
26100 RAUMA
www.rauma.chamber.fi
kauppakamari@rauma.chamber.fi

Sosiaalinen media