UPM, Raumacell

 

Erikoistuminen on valttia maailmanmarkkinoilla

Raumacell on osa UPM:n Rauman tehdasta, mutta hoitaa liiketoimintansa itsenäisesti.
Yritys on onnistunut saamaan jalansijan kilpailluilta markkinoilta olemalla nopea ja joustava.

– Olemme löytäneet oman tapamme erikoistua. Tuotteistamme 95 prosenttia menee vientiin, noin 40 eri maahan, johtaja Päivi Vihijärvi sanoo.

Raumacell jatkojalostaa paperisellusta ns. fluff-sellua, jota käytetään muun muassa vaipoissa, naisten hygieniatuotteissa ja kuivapaperin jatkojalostuksessa.  Fluff-sellua voidaan tehdä vain  pitkäkuituisesta havusellusta, joka kasvaa ainoastaan pohjoisella pallonpuoliskolla. Pääosa fluffista valmistetaankin Pohjois-Amerikassa. Euroopassa on Raumacellin lisäksi vain yksi fluff-sellun valmistaja Ruotsissa.

Maailmanmarkkinat ovat kokonaisuudessaan noin 5 miljoonaa tonnia. Raumacellin tuotantokapasiteetti on 150 tuhatta tonnia vuodessa.

Asiakaslähtöinen toimintatapa ja ympäristötuotteet vahvuutena

Raumacellin myynti on kehittynyt niin, että jo yli puolet tuotteista myydään suoraan tehtaalta asiakkaalle. Henkilöstöä yrityksessä on 45, mikä takaa nopean päätöksenteon ja joustavan tuotannon eli asiakkaan erilaisiin toiveisiin pystytään reagoimaan heti.

– Asiakaslähtöinen toimintatapamme merkitsee myös, että tekninen yhteistyö ja tuotekehitys tehdään suoraan asiakkaiden kanssa. Tärkeintä on, että olemme asiakkaidemme mielestä edelläkävijä ja laatujohtaja sekä asiakkaiden jalostusprosessien ymmärtäjä, painottaa Vihijärvi.

Tavoitteemme on, että Raumacell on jatkuvasti parantava, ympäristö- ja erikoistuotteisiin keskittyvä fluff-massojen valmistaja ja näin saamme tuotteillemme lisäarvoa. Uskomme vahvasti, että ympäristölaatujen kysyntä kasvaa ja kehittyvät tuotteet tarjoavat uusia mahdollisuuksia.  

– Esimerkiksi Japani on hyvin vaativa markkina, jonne vertauskuvallisesti laitetaan tarvittaessa rusetti rullalle. Siellä pitää olla koko ajan hereillä, reagoida nopeasti ja parantaa jatkuvasti myös omia toimintatapoja, Vihijärvi kuvailee.

Useimmat asiakkaat ovat luottaneet Raumacelliin jo vuosikausia. Pitkän asiakassuhteen hyvät puolet näkyvät siinä, että on opittu toimimaan sujuvasti ja luotettavasti eri kulttuureissa.

Asiakkaiden luottamus pitää kuitenkin lunastaa jatkuvasti ja siksi on tärkeää tuntea myös eri markkinoiden lainalaisuudet.

– Tämän päivän iskusanojen joukossa on ’globaali’ kovin suosittu. Meidän päämarkkinamme ovat Euroopassa, Aasiassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa. Meille toiminta erilaisissa kulttuureissa on tuttua – siitähän koko globaalisuudessa on kysymys, Vihijärvi sanoo.

Fakta:

UPM, Raumacell
tuotantokapasiteetti: 150 000 t fluff-sellua
henkilökunta: 45 
vientimaita: n. 40
päämarkkinat: Eurooppa, Aasia, Lähi-Itä, Afrikka

 



Päivi Vihijärvi esittelee Raumacellin asiakkaaltaan saamaa Vuoden 2011 paras ympäristötuotteiden toimittaja -palkintoa.
 
Päivitetty 9.5.2016


Palvelut


Jäsenlehti

Lue uusin Kauppakamarilehti verkossa.

Haluatko ilmoituksesi jäsenlehteen tai vinkata juttuideasta? 
Ole yhteydessä toimitukseen!

Linnea Kauramaa
linnea.kauramaa@rauma.chamber.fi