Nämä 15 kasvuhaluisinta yritystä Satakunnasta valittiin KasvuOpen-sparraukseen

Julkaistu 22.3.2017

Yritysten kasvuohjelmaan Satakunnan Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 36 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on porilainen TailorGuide, jonka innovaatio saattaa mullistaa verkkovaatekaupan. Satakunnan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Kumppania Oy, TailorGuide, Motivire Oy, Ficolo Oy Porista, Clean Steel Pori / Clean Steel International Friitalasta,  Design House Hellapuu Oy, Tukimet Oy ja VMP-interior Oy Raumalta, Evermatic Oy Kankaanpäästä, Quick House Solutions tilaratkaisut Säkylästä, Konevuokraamo Rentti/Tracwest Oy Honkajoelta, Finnish Plant FP-Kotaja Oy Huittisista, Satamuna Oy Eurasta, Eurajoen Romu Oy Eurajoelta sekä PayUp Solutions Oy Ulvilasta.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi vaatekokopalveluun, työhyvinvointiin, apteekkitilojen suunnitteluun/rakentamiseen, monitoimirollaattoriin, kontteihin, konevuokraukseen, kasvinjalostukseen, viestintään ja vaatetusalaan.

Tuomariston jäsen, Satakunnan kauppakamari asiamies Jarkko Huhtala kertoo hakijajoukon edustavan hyvin maakunnan monipuolista elinkeinorakennetta.

“Tuomaristolla oli eri osa-alueiden tuntemusta, joten saimme hyvän keskustelun pohjalta valittua sparrattavat suhteellisen helposti.”

Tuomaristoon kuuluvat Huhtalan lisäksi Minna Nore Prizztech Oy:stä, Päivi Junnila Rauman kauppakamarilta, Irma Salo Satakunnan Yrittäjistä, Johanna Huhtala Eurajoen kunnasta, Heikki Nurmi Rauman kaupungilta, Piia Kiuru Finnveralta ja Jouko Hautamäki Tekesiltä.

Porilaisyrityksestä vaateverkkokaupan mullistaja?

Yksi Kasvupolulle valituista on TailorGuide, joka tarjoaa verkkovaatekauppojen asiakkaille mahdollisuuden ottaa itsestään mitat älypuhelimen tai tabletin avulla, minkä jälkeen henkilö saa omiin mittatietoihin perustuvat vaatekokoehdotukset eri vaatebrändeille. Palvelun avulla voidaan minimoida verkkovaatekauppojen turhat palautuskustannukset sekä auttaa verkkovaatekauppoja kasvattamaan myyntiä kohdennetun markkinointikanavan avulla.

“Olemme lähteneet ratkomaan verkkovaatekaupan yhtä tunnetuinta haastetta eli sitä, miten taataan asiakkaalle vaatekappaleen sopivuus mahdollisimman vähällä vaivalla. Väittäisin myös, että mittanauhaa useammin lähettyvillä on älypuhelin, jolloin mittaus tapahtuu nopeasti ja lahjomattomasti”, TailorGuiden operatiivinen johtaja Marko Äärilä sanoo.

Yrityksen kasvupotentiaali perustuu Äärilän mukaan myös vaateverkkokaupan volyymiin - esimerkiksi Euroopassa on noin 100 miljoonaa vaatteita verkosta ostavaa ihmistä.

Yrityksen tähtäin on ensisijaisesti kansainvälisessä verkkokaupassa, mutta referenssejä haetaan ensin kotimaisten toimijoiden kanssa.

“Tänä keväänä TailorGuiden palvelua pilotoidaan usean kotimaisen vaatekaupan tai -merkin kanssa, ensimmäinen niistä avataan kokeiluun jo parin viikon päästä,” Äärilä kertoo.

Sparrausta yritys hakee ennen kaikkea kv-markkinoille pääsyyn.

“Mitkä ovat ne oikeat polut ja verkostot päästä sinne ihan aidosti? Meille olisi hyötyä sparraajasta, joka tuntee sekä B2B- että B2C -myynnin.”

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 4.4. ja 26.4.2017. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen tuomaristo valitsee Kasvupolun semifinaalissa 23.5. Eurajoella kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 25.-26.10.2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Palvelut

Jäsenlehti

Lue uusin Kauppakamarilehti verkossa.

Haluatko ilmoituksesi jäsenlehteen tai vinkata juttuideasta?
Ole yhteydessä toimitukseen!

Samu Vahteristo